Klasa IV

ROK SZKOLNY 2020/21

Sakrament pokuty i pojednania-katecheza powtórzeniowa

21PAŹDZIERNIK 2020

Szczęść Boże!

Bardzo potrzeba, byśmy dobrze wykorzystali czas, w którym teraz pozostajemy w domu. Ważne, byśmy nie zaniedbali nauki, bardzo ważne, byśmy rozwijali wiarę. W klasie trzeciej było bardzo ważne wydarzenia: pierwsza Spowiedź i Pierwsza Komunia Święta. Ponieważ pewne wiadomości mogą ulec zapomnieniu ,dlatego proponuję pewne powtórzenia.

Warunki dobrej Spowiedzi

Zanim przystąpimy do Spowiedzi, trzeba nam się przyjrzeć, jak to zrobić dobrze. Trzeba nam spełnić 5 czynów, które mądrze nazywają się Aktami Penitenta – pewnie skomplikowana nazwa, więc zwykle mówimy: 5 warunków dobrej Spowiedzi:

  1. Rachunek sumienia
  2. Żal za grzechy
  3. Mocne postanowienie pokuty
  4. Szczera Spowiedź
  5. Zadośćuczynienie Bogu i bliźniemu

Potrafisz już wymienić? Jeśli tak, to przyjrzyjmy się, o co w nich chodzi:


(za: Krzysztof Tomiak, Warunki dobrej Spowiedzi)

No dobrze, jak już wiemy, co powinno być w dobrej spowiedzi, to teraz czas jak wygląda sama spowiedź. No, trzeba się powtórzyć formułkę Spowiedzi. Oto ona:

Formułka Spowiedzi:

Przed Spowiedzią (w domu lub w kościele) czynię starannie RACHUNEK SUMIENIA i ŻAL ZA GRZECHY oraz MOCNE POSTANOWIENIE POPRAWY. Potem następuje SZCZERA SPOWIEDŹ:
Dziecko: (klękam do konfesjonału i mówię)Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus.
Ksiądz: Na wieki wieków. Amen.
Dziecko:(czynię znak krzyża i mówię) W Imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. Amen.

KOLEJNA SPOWIEDŹ:
Jestem uczniem (uczennicą) klasy… . Ostatnim razem u spowiedzi byłem(am) … . Pokutę zadaną odprawiłem(am).

Obraziłem(am) Pana Boga następującymi grzechami…
(wymieniam grzechy i na koniec mówię): Więcej grzechów nie pamiętam, za wszystkie szczerze żałuję i postanawiam się poprawić.
(SŁUCHAM pouczenia z ust kapłana, ZAPAMIĘTUJĘ zadaną pokutę.
Kiedy kapłan wyciągnie nade mną rękę i będzie się modlił, biję się w piersi na znak pokuty i mówię: Boże, bądź miłościw mnie grzesznemu lub Boże przebacz mi 3x
K: (ksiądz wypowiada formułę rozgrzeszenia i kończy ją słowami): I ja odpuszczam Tobie grzechy w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego.
Dziecko: (kiedy ksiądz czyni ręką znak krzyża żegnam się i odpowiadam): Amen.
Dziecko: Bóg zapłać. Z Panem Bogiem
(wstaję od konfesjonału, idę do ławki i dziękuję Bogu za spowiedź. Jako ZADOŚĆUCZYNIENIE PANU BOGU odmawiam zadaną przez kapłana modlitwę; jako ZADOŚĆUCZYNIENIE BLIŹNIEMU przepraszam tych, wobec których zgrzeszyłem(am), oddaję zabraną własność, cofam kłamstwo

itd.)

ZADANIE DO OCENY: Proszę napisz swój własny żal za grzechy minimum 5 zdań (taki żal najlepiej jest zrobić wpatrując się w krzyż, patrząc na cierpienie Jezusa. Należy uzmysłowić sobie jak bardzo ranimy Jezusa swoimi grzechami). Proszę o przesłanie mi tego żalu za grzechy na mój adres mailowy: krzyfilip@wp.pl

Proszę aby nie przepisywać gotowego żalu z Internetu czy z książeczki to ma być żal wypływający z serca dziecka, który przeprasza Jezusa. ( przy żalu za grzechy proszę nie wypisywać swoich grzechów)./To uczynimy w czasie spowiedzi.

——————————–

ROK SZKOLNY 2019/2020

KATECHEZA 18

Dziękczynienie za dar Eucharystii – Boże Ciało

Zapraszam Was dzisiaj do pochylenia się nad Sakramentem Eucharystii, który jest dla nas wszystkich szczególnie ważny, gdyż jest pokarmem na drogę do wieczności. Oczywiście młody człowiek raczej nie myśli jeszcze o życiu wiecznym, gdyż jest do dla niego perspektywa tak odległa, że aż wręcz abstrakcyjna. Niemniej jednak trzeba sobie uświadomić, że przecież przez całe życie pracujemy na wieczność. Dlatego Chrystus zastawił nam Siebie pod postaciami chleba i wina, by nas umacniać na drodze przez życie. Dlaczego ten właśnie Sakrament jest taki ważny? Dlatego że zobowiązuje on do dobrego i uczciwego życia w wierze i miłości Boga i bliźniego.
Eucharystia to najpiękniejszy dar, który zostawiła Nam Pan Jezus, a święto Bożego Ciała i tradycyjna procesja to wyraz naszego dziękczynienia za ten dar i uwielbienia Pana, który jest obecny wśród nas pod postaciami chleba i wina
2. OBEJRZYJ FILMY:

 Przeczytaj tekst z pisma Świętego, i zastanów się co Pan Jezus powiedział o Eucharystii:

Rzekł do nich Jezus: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Nie Mojżesz dał wam chleb z nieba, ale dopiero Ojciec mój da wam prawdziwy chleb z nieba. Albowiem chlebem Bożym jest Ten, który z nieba zstępuje i życie daje światu». Rzekli więc do Niego: «Panie, dawaj nam zawsze tego chleba!». Odpowiedział im Jezus: «Jam jest chleb życia. Kto do Mnie przychodzi, nie będzie łaknął; a kto we Mnie wierzy, nigdy pragnąć nie będzie……..
Ale Żydzi szemrali przeciwko Niemu, dlatego że powiedział: «Jam jest chleb, który z nieba zstąpił». I mówili: «Czyż to nie jest Jezus, syn Józefa, którego ojca i matkę my znamy? Jakżeż może On teraz mówić: „Z nieba zstąpiłem”». Jezus rzekł im w odpowiedzi: «Nie szemrajcie między sobą! Nikt nie może przyjść do Mnie, jeżeli go nie pociągnie Ojciec, który Mnie posłał; Ja zaś wskrzeszę go w dniu ostatecznym. …….
Jam jest chleb życia. Ojcowie wasi jedli mannę na pustyni i pomarli. To jest chleb, który z nieba zstępuje: kto go spożywa, nie umrze. Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki. Chlebem, który Ja dam, jest moje ciało za życie świata». Sprzeczali się więc między sobą Żydzi mówiąc: «Jak On może nam dać [swoje] ciało do spożycia?»
Rzekł do nich Jezus: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Jeżeli nie będziecie spożywali Ciała Syna Człowieczego i nie będziecie pili Krwi Jego, nie będziecie mieli życia w sobie. Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, ma życie wieczne, a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym. Ciało moje jest prawdziwym pokarmem, a Krew moja jest prawdziwym napojem. Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije, trwa we Mnie, a Ja w nim. Jak Mnie posłał żyjący Ojciec, a Ja żyję przez Ojca, tak i ten, kto Mnie spożywa, będzie żył przeze Mnie. To jest chleb, który z nieba zstąpił – nie jest on taki jak ten, który jedli wasi przodkowie, a poumierali. Kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki». To powiedział ucząc w synagodze w Kafarnaum.
A spośród Jego uczniów, którzy to usłyszeli, wielu mówiło: «Trudna jest ta mowa. Któż jej może słuchać?». Jezus jednak świadom tego, że uczniowie Jego na to szemrali, rzekł do nich: «To was gorszy? A gdy ujrzycie Syna Człowieczego, jak będzie wstępował tam, gdzie był przedtem? Duch daje życie; ciało na nic się nie przyda. Słowa, które Ja wam powiedziałem, są duchem i są życiem. Lecz pośród was są tacy, którzy nie wierzą». Jezus bowiem na początku wiedział, którzy to są , co nie wierzą, i kto miał Go wydać. Rzekł więc: «Oto dlaczego wam powiedziałem: Nikt nie może przyjść do Mnie, jeżeli mu to nie zostało dane przez Ojca». Odtąd wielu uczniów Jego się wycofało i już z Nim nie chodziło. Rzekł więc Jezus do Dwunastu: «Czyż i wy chcecie odejść?». Odpowiedział Mu Szymon Piotr: «Panie, do kogóż pójdziemy? Ty masz słowa życia wiecznego. A myśmy uwierzyli i poznali, że Ty jesteś Świętym Boga».

A teraz historia i znaczenie procesji Bożego Ciała:

Początek tego święta sięga roku 1263, kiedy to w Bolesnie jeden ksiądz, wątpiący w rzeczywistą przemianę chleba i wina w Ciało i Krew Chrystusa, wziął hostię do ręki, ta zaczęła krwawić. Korporał, przechowywany do dziś w katedrze w pobliskim Orvieto, jest uznawany za ten, na który wówczas spadły krople krwi. Dotąd widać na nim plamy. W czasie procesji Bożego Ciała obnosi się ten korporał zamiast monstrancji.
W 1264 r. papież Urban IV specjalna bullą „Transiturus” ustanowił tę uroczystość dla całego Kościoła.
Procesja Bożego Ciała to nie tyle pokazywanie białej Hostii w ozdobnych monstrancjach, ale przede wszystkim powinno to być umacnianie wiary przez jej pokazywanie, co dla zmysłów jest doprawdy niepojęte, niech dopełni wiara w nas, bo inaczej ta procesja niczym nie będzie się różnić od jakiekolwiek innego przemarszu, czy pochodu.
Cuda eucharystyczne, jak ten z Bolseny, miały najczęściej miejsce wtedy, gdy celebrujący Eucharystię powątpiewał w przemianę.
Zwyczaj czterech ołtarzy, przy której zatrzymuje się procesja Boże Ciała, przyszedł do nas z Niemiec, gdzieś w XVI w.
Jedni odnoszą te cztery ołtarze do żywiołów, inni do stron świata. Logiczniejszy i oczywistszy wydaje się być ich związek z czterema Ewangeliami, zwłaszcza, że czytane są chronologicznym porządku powstawania, choć może on tu wcale nie jest najważniejszy.
Przy pierwszym ołtarzu słyszymy: Gdzie chcesz, żebyśmy Ci przygotowali Paschę do spożycia? To powinno sprowokować do pytania o własne przygotowanie do niedzielnej Eucharystii. To wewnętrzne – Eucharystia oczywistością niedzieli, czy dodatek do dnia wolnego – i zewnętrzne, poprzez jakość i styl strój, ubiór.
Przy drugim słyszymy: Jedli do sytości. To nakarmienie czterech tysięcy ludzi siedmioma chlebami i kilkoma rybami bardzo plastycznie przypomina zasadę, że dobro, jakkolwiek by go nie rozumieć da się pomnożyć tylko przez podzielenie.
Przy trzecim jesteśmy świadkami pytania: czy serce nie pałało w nas, kiedy rozmawiała z nami w drodze? I stwierdzenie: jak Go poznali przy łamaniu chleba.
No właśnie, żeby Go poznać przy łamaniu chleba, najpierw musi zapałać serce…
No i przy czwartym ołtarzu słyszymy deklarację: przekazałem im, aby stanowili jedno, tak jak My jedno stanowimy.
Jakże logiczny jest związek fragmentów tych czterech Ewangelii. Aby mogła zaistnieć taka jedność, o której mówi Pan Jezus, to najpierw musi być przygotowanie, potem trzeba podzielić, żeby pomnożyć, a na końcu trzeba zapałać, żeby rozpoznać.
Jeśli więc nie ma takiej jedności, to którego z tych ogniw brakuje? Byle tylko nie wszystkich po trochu.

Do zobaczenia na procesji w czwartek!

………………………………….

Katecheza 17

Piosenki o Eucharystii

Przygotowując się do Uroczystości Bożego Ciała, proponuję posłuchać dziś kilku piosenek o Eucharystii!:

……………………………………………………………..

Katecheza 16

Czerwiec miesiącem czci

Najświętszego Serca Pana Jezusa

NSPJ

Oglądnij filmik:

W jaki sposób Pan Jezus ukazał miłość do człowieka?

Jak człowiek może okazać miłość do Pana Boga?

Komu zawdzięczmy nabożeństwo do Najświętszego Serca Pana Jezusa?

Podczas wykonywania zadania posłuchaj:

 

NSPJ 2
Na koniec katechezy pomódl się słowami:
O Jezu najsłodszy, Odkupicielu rodzaju ludzkiego, wejrzyj na nas, korzących się u stóp Twego ołtarza. Twoją jesteśmy własnością i do Ciebie należeć chcemy. Oto dzisiaj każdy z nas oddaje się dobrowolnie Najświętszemu Sercu Twemu, aby jeszcze ściślej zjednoczyć się z Tobą. Wielu nie zna cię wcale; wielu odwróciło się od Ciebie, wzgardziwszy przykazaniami Twymi. Zlituj się nad jednymi i drugimi, o Jezu Najłaskawszy, i pociągnij wszystkich do świętego Serca Swego. Królem bądź nam, o Panie, nie tylko wiernym, którzy nigdy nie odstąpili od Ciebie, ale i synom marnotrawnym, którzy Cię opuścili. Spraw, aby do domu rodzicielskiego wrócili co prędzej i nie zginęli z nędzy i głodu. Króluj tym, których albo błędne mniemania uwiodły, albo niezgoda rozdziela; przywiedź ich do przystani prawdy i jedności wiary, aby rychło nastała jedna owczarnia i jeden pasterz. Użycz Kościołowi Twemu bezpiecznej wolności. Udziel wszystkim narodom spokoju i ładu. Spraw, żeby ze wszystkiej ziemi, od końca do końca, jeden brzmiał głos: Chwała bądź Bożemu Sercu, przez które stało się nam zbawienie. Jemu cześć i chwała na wieki. Amen.

………………………………………………

Katecheza 15

ZESŁANIE DUCHA ŚWIĘTEGO

Na początek posłuchaj piosenki :

Oglądnij filmik:

Jakie owoce przynosi Duch Święty?

Jakie są dary Ducha Świętego?

…………………………………………….

Podczas wykonywania zadania posłuchaj:

 

Na koniec katechezy pomódl się słowami:

Dzięki Ci Duchu Święty 

za światło tej nauki,

pragnę, abym nią oświecony,

mógł Cię zawsze wielbić

i wolę Twoją wypełniać.

Przez Chrystusa, Pana naszego.

Amen.

Katecheza 14

MÓJ DUCH ŚWIĘTY – UROCZYSTOŚĆ ZESŁANIA DUCHA ŚWIĘTEGO

DROGIE DZIECI

Przygotowując się do pięknego i ważnego święta, jakim jest Zesłanie Ducha Świętego, proponuje wam dziś zabawę w kolorowanki związane z tym wydarzeniem.

Każdą kolorowankę można powiększyć, skopiować, wydrukować i pomalować. Życzę dobrej zabawy. Bawić w kolorowanie mogą się oczywiście także rodzice, babcie i starsze rodzeństwo.

Szczęść Boże!

D św 1
d sw 19
d sw 20
d św 11
d św 13
d sw 14
d św 15
d sw 17
d sw 18

Katecheza 13

ŚWIĘTY JÓZEF UCZY MNIE ZAUFANIA BOŻEJ OPATRZNOŚCI

św. Józef 2
św. Józef 1

Obejrzyj film o św. Józefie:

Czego nauczył Św. Józef Jezusa?
Czego możemy nauczyć się od św. Józefa?
Kogo jest patronem św. Józef?

Wykonaj zadania w ćwiczeniach z katechezy nr 29 korzystając z katechizmu.

Po skończonym zadaniu pomódl się do św. Józefa modlitwa z katechizmu na str. 97.  

I POSŁUCHAJ BALLADY O ŚW. JÓZEFIE

Św. Józefie – módl się za nami.

Katecheza 12

Święty Jan Chrzciciel uczy mnie sprawiedliwości.

Obejrzyj film o Janie Chrzcicielu:
Jak nazywają się rodzice Jana Chrzciciela?
Kto zwiastuję ojcu Jana, że narodzi mu się syn?
Jakie zadanie dostał Jan Chrzciciel?
Kto uwięził Jana Chrzciciela?

Następnie wykonaj zadania w ćwiczeniach z katechezy nr 28 korzystając z katechizmu.

Odmów modlitwę do Św. Jana Chrzciciela:

Módl się za nami, święty Janie Chrzcicielu,
Abyśmy się stali godnymi obietnic Chrystusowych.
Módlmy się: Boże, Ty powołałeś świętego Jana Chrzciciela, aby przygotował Twój lud na przyjście Chrystusa Pana, udziel Twojemu Kościołowi daru radości w Duchu Świętym i skieruj dusze wszystkich wiernych na drogę zbawienia i pokoju. Przez Chrystusa, Pana naszego. Amen.
Możesz pobawić się w artystę: skopiuj, wydrukuj i pomaluj obrazki przedstawiające Św. Jana Chrzciciela.
Jan Chrzciciel - Nowy Testament

Jezus i Jan  Chrzciciel 2 - Nowy Testament

Katecheza 11

SETNA ROCZNICA URODZIN ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II

jp2_11
unnamed[2]
rozaniec1
mtmxmhg1ndqhy3jvchwxedcxoxgxotmxedgyoapap_20050402_11d1

Drogie dzieci, kochana młodzieży, szanowni rodzice!

Za tydzień, w poniedziałek 18 maja będziemy wspominali 100 rocznicę urodzin naszego rodaka, papieża Jana Pawła II. Jako że w tym szczególnym czasie nie będziemy mogli zbytnio zaangażować się osobiście w świętowanie tego ważnego wydarzenia, proponuję wszystkim wzięcie udziału w konkursie poświęconym naszemu Papieżowi. Warunki i rodzaje konkursu podaję niżej. Myślę że każdy znajdzie coś dla siebie.

…………………………………………….

KONKURS

TEMAT KONKURSU: JAN PAWEŁ II W MOIM DOMU

Wykonane prace, proszę, by dostarczyć mi na maila: krzyfilip@wp.pl
  1. KONKURS PLASTYCZNY – (technika dowolna, format A4) – propozycje:
  • Pomnik Jana Pawła II przed naszym domem (rysujemy widok naszego domu i umieszczamy przed nim pomnik papieża)
  • Jan Paweł II w moim pokoju (malujemy wnętrze swojego pokoju lub innego pomieszczenia w domu i wstawiamy postać papieża, który spotyka się z naszą rodziną)
  • portret lub obraz Jana Pawła II  
  • rzeźba Jana Pawła II

2. KONKURS GEOGRAFICZNY (format A4 lub większy)

  • na mapę Polski nanosimy miejsca związane z Janem Pawłem II (z jego życia przed wyborem na papieża lub z pielgrzymek do Ojczyzny, przyklejając lub rysując)

3. KONKURS HISTORYCZNY

  • opisujemy jedno ważne wydarzenie z życia Papieża Polaka

4. KONKURS FOTOGRAFICZNY (dla tych, którzy posługują się programami do obróbki zdjęć, format zdjęcia A4 lub mail do wydruku)

  • Pomnik Jana Pawła II przed naszym domem (wykonujemy zdjęcie naszego domu i umieszczamy przed nim pomnik papieża)
  • Jan Paweł II w moim pokoju (zdjęcie wnętrza swojego pokoju lub innego pomieszczenia w domu i wstawiamy postać papieża, który spotyka się z naszą rodziną)

5. KONKURS LITERACKI

  • piszemy wiersz o Janie Pawle II
  • piszemy opowiadanie, esej, reportaż itp. z Janem Pawłem II jako bohaterem

6. KONKURS LITURGICZNY

  • Układamy modlitwę lub litanię do Świętego Jana Pawła II
  • projektujemy domowy ołtarzyk poświęcony Janowi Pawłowi II (z jego wizerunkiem)

…………………………………………………

MAM NADZIEJĘ ŻE KAŻDY ZNAJDZIE COŚ DLA SIEBIE W TYCH PROPOZYCJACH.
CZEKAM Z NIECIERPLIWOŚCIĄ NA WASZE PRACE. PRZEŚLĘ JE TAKŻE DO WASZYCH NAUCZYCIELI Z ODPOWIEDNICH PRZEDMIOTÓW, BY MOGLI PODZIWIAĆ I OCENIĆ WASZĄ KREATYWNOŚĆ. PO POWROCIE DO SZKOŁY MAM NADZIEJĘ ŻE WASZE PRACE TAM ZNAJDĄ STAŁE MIEJSCE.
W TYM TYGODNIU NIE BĘDZIE JUŻ WIĘCEJ LEKCJI, GDYŻ WYKONANIE PRAC KONKURSOWYCH ZAJMIE SPORO CZASU.
POZDRAWIAM WSZYSTKICH I ŻYCZĘ SZCZĘŚĆ BOŻE. Ks. Krzysztof

………………………………………………………..

PROPONUJĘ TAKŻE OBEJRZENIE ZNAJDUJĄCYCH SIĘ PONIŻEJ RÓŻNYCH MATERIAŁÓW O JANIE PAWLE II. DLA MŁODSZYCH I STARSZYCH, DLA WSZYSTKICH.

………………………………..

Katecheza 10

Salomon uczy mnie mądrości Bożej.

Obejrzyj film o Salomonie:

Kto był ojcem Salomona?
O co prosi Salomon Pana Boga podczas modlitwy?
Podczas jakiego wydarzenia uwidacznia się wielka mądrość Salomona?

**********************************

Zapoznaj się cytatami z katechizmu na str. 91 w zakładce ” zastosuj”, a następnie wykonaj zadania w ćwiczeniach z katechezy nr 27 korzystając z katechizmu.
Podczas wykonywania zadania posłuchaj piosenki:
Na zakończenie pomódl się o dar mądrości:
Boże, Stwórco niewypowiedziany!
Ukształtuj mój język i wlej w moje usta łaskę swego błogosławieństwa.
Daj mi jasność rozumienia,
zdolność zapamiętywania,
łatwość uczenia się,
dokładność wyjaśniania i omawiania.
Gdy rozpoczynam – pouczaj mnie,
gdy rozwijam i wyjaśniam – kieruj mną,
gdy dokończę – dopełnij łaską zrozumienia.
Ty, który jesteś prawdziwym Bogiem i człowiekiem,
dawaj mi smak Bóstwa i dobrego człowieczeństwa.
Amen.

……………………………………………………….

Katecheza 9

ŚWIĘTY STANISŁAW BISKUP I MĘCZENNIK – PATRON POLSKI I NASZEJ PARAFII.

W piątek – 8 Maja obchodziliśmy Święto Św. Stanisława, patrona naszej Ojczyzny i naszej Parafii w Uhercach Mineralnych.Zapoznajmy się z postacią tego świętego:
Najpierw piosenka:
Kim był Św. Stanisław ze Szczepanowa? Obejrzyj prezentację i film:
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10

ODPOWIEDZ NA PYTANIA?

Jacy święci znajdują się w szopce krakowskiej?

Skąd pochodził Św. Stanisław?

Gdzie został Stanisław biskupem?

Kto wówczas był królem Polski?

Do czego wzywa biskup króla?

Gdzie zabił król biskupa Stanisława?

Jaką pokutę odbywa król za haniebny czyn?

Współcześnie gdzie i skąd dokąd odbywa się procesja z relikwiami świętego Biskup?

Następnie pomódl się słowami:

Święty Stanisławie, nieustraszony Pasterzu dusz powierzonych Twej pieczy, który w obronie Swej owczarni poniosłeś śmierć męczeńską z rąk bezbożnych siepaczy, wyjednaj nam, prosimy Cię pokornie, zasługami Twymi u Boga, abyśmy byli zawsze gorliwymi cnót Twych naśladowcami. Przemożny Patronie ziemi naszej, ochraniaj ją od wszelkich klęsk i niedoli, byśmy dochowali statecznie wiary, którą przed wiekami głosiłeś naszym praojcom i wytrwali w gorącej miłości, służbie Bożej i w jedności z Kościołem świętym, a tak zasłużyli sobie na wieczne zjednoczenie nasze z Bogiem w królestwie niebieskim. Przez Chrystusa, Pana naszego. Amen.

NA KONIEC ZAPRASZAM NA WYCIECZKĘ PO KRAKOWIE – NA WAWEL I SKAŁKĘ – TO MIEJSCA SZCZEGÓLNIE ZWIĄZANE ZE ŚW. STANISŁAWEM.

…………………………………………………………………..

Katecheza 8

MAJOWE ŚWIĘTO KRÓLOWEJ POLSKI.

Kochane dzieci. Zbliża się najważniejsze dla nas Polaków maryjne święto. Trzeciego maja, czyli w najbliższą niedzielę, będziemy w szczególny sposób modlili się do Matki Bożej Królowej nas wszystkich. Będziemy także modlili się w intencji naszej Ojczyzny. Dlatego chcę Wam zaproponować, byśmy się do tego święta przygotowali.

Królowa Polski ma swoją stolicę na Jasnej Górze w Częstochowie, obejrzyjcie więc film o tym szczególnym miejscu.

Szczególną modlitwą do Królowej Polski jest Apel Jasnogórski, który odbywa się codziennie o godzinie 21.00 w kaplicy Matki Bożej na Jasnej Górze. Obejrzy razem z rodzicami Apel Jasnogórski z dnia 22 kwietnia 2020 roku.:

Pomódl się w intencji naszej Ojczyzny:

Boże, Rządco i Panie narodów,
z ręki i karności Twojej racz nas nie wypuszczać,
a za przyczyną Najświętszej Panny, Królowej naszej,
błogosław Ojczyźnie naszej,
by Tobie zawsze wierna, chwałę przynosiła Imieniowi Twemu
a syny swe wiodła ku szczęśliwości.
Wszechmogący wieczny Boże,
spuść nam szeroką i głęboką miłość ku braciom i najmilszej Matce, Ojczyźnie naszej,
byśmy jej i ludowi Twemu, swoich pożytków zapomniawszy, mogli służyć uczciwie.
Ześlij Ducha Świętego na sługi Twoje, rządy kraju naszego sprawujące,
by wedle woli Twojej ludem sobie powierzonym
mądrze i sprawiedliwie zdołali kierować.
Przez Chrystusa, Pana naszego.
Amen.

Kolorowanki dla chętnych:

6f50fa9d9fd12526d6274c01430c9fcb[1]
matka-boska-czestochowska[1]
NP Maryja - kolorowanka (9)[1]
NP Maryja - kolorowanka (10)[1]

………………………………………………………

Katecheza 7

Dawid uczy mnie, że Bóg jest wszechmogący.

Obejrzyj film o Dawidzie:

Jaką pracę wykonywał Dawid w swoim domu rodzinnym?

Kto namaścił Dawida na króla?

Kogo pokonuje Dawid w bezpośredniej walce i w jaki sposób?

Ty, też masz być rycerzem Pana Jezusa.

Zobacz czym ma się odznaczać rycerz Pana Jezusa?

Jaka powinna być jego zbroja? (katechizm strona 88- „zastosuj”).

Następnie wykonaj zadania w ćwiczeniach z katechezy nr 26 korzystając z katechizmu.

Pomódl się psalmem napisanym przez króla Dawida

Psalm 23

PAN jest moim pasterzem, niczego mi nie zabraknie.

sprawia, że kładę się na zielonych pastwiskach, prowadzi mnie nad spokojne wody.

Posila moją duszę, prowadzi mnie ścieżkami sprawiedliwości ze względu na swoje imię.

Choćbym nawet chodził doliną cienia śmierci, zła się nie ulęknę, bo ty jesteś ze mną; twoja laska i kij pocieszają mnie.

Zastawiasz przede mną stół wobec moich wrogów, namaszczasz mi głowę olejkiem, mój kielich przelewa się.

Zaprawdę dobroć i miłosierdzie pójdą w ślad za mną po wszystkie dni mego życia i będę mieszkał w domu PANA przez długie czasy.

……………………………………………………………

Katecheza 6

Pomniki wiary i zaufania Bogu naszych przodków

– krzyże i kapliczki w naszej wspólnocie parafialnej

………………………………………………….

Szanowni Rodzice, droga młodzieży, kochane dzieci!

Korzystając z pięknej, wiosennej pogody oraz pewnego poluzowania restrykcji sanitarnych, chcę Wam wszystkim zaproponować podjęcie trudnego, ale i szczególnego zadania. Wymagać ono będzie pewnie zaangażowania wszystkich pokoleń domowych, wykonania kilku telefonów do członków rodziny mieszkających w innych miejscach (szczególnie starszych), wykonania zdjęć i opisów.

Chcę, przy Waszej pomocy, sporządzić internetową dokumentację wszystkich krzyży przydrożnych, kapliczek i pomników znajdujących się na terenie Uherzec Mineralnych, Rudenki, Zwierzynia, Myczkowiec, Orelca, Olszanicy, Leska.,Manasterca i innych miejscowości z których młodzież i dzieci uczęszczają do szkoły w Uhercach Mineralnych.W tej dokumentacji powinny znaleźć się także kapliczki znajdujące się przy Waszych domach, czasem umieszczone w niszach, w ścianach domów; w ogródkach czy na działkach.

Przejeżdżając przez nasze wioski widać dużo takich elementów naszej pobożności, które powstawały przez wieki, także na przestrzeni ostatnich lat. Nie dysponujemy żadnymi zapisami na ich temat, a często związane są one ze szczególnymi wydarzeniami, które miały miejsce w naszych rodzinach i w całej naszej społeczności. Wiele z tych wiekowych pamiątek niszczeje i mogą bezpowrotnie zaginąć, a historie z nimi związane popaść w zapomnienie.

Serdecznie więc proszę Was wszystkich o włączenie się w to dzieło. Poszukajmy w naszej okolicy krzyży, kapliczek, pamiątkowych pomniczków i spróbujmy czegoś się o nich dowiedzieć. Dla wszystkich może to być także dobra, twórcza zabawa i skorzystanie ze świeżego powietrza, a może porozmawianie z babcią, która ucieszy się, że może być pomocna.

Wszystkie zabrane informacje prześlijcie na mojego maila:

krzyfilip@wp.pl

Jakie informacje są potrzebne:

NAZWA – (np. krzyż przydrożny, albo kapliczka Serca Pana Jezusa)

LOKALIZACJA – gdzie znajduje się opisywany obiekt (np. w Uhercach Mineralnych koło plebanii nr. domu 155)

OPIS – (np. krzyż ma ok. 2 m wysokości, wykonany z metalu, umieszczony na betonowym postumencie, pomalowany na kolor brązowy)

OKOLICA – (np. znajduje się w ogródku wśród kwiatów, lub jest odrodzony drewnianym płotkiem a obok rosną cztery duże lipy)

CZAS POWSTANIA – (np. rok 1987, lub XIX w.)

FUNDATORZY – kto ufundował i zbudował (np. nasza babcia Kunegunda i dziadek Fryderyk Kowalski)

OKOLICZNOŚCI POWSTANIA – (np. wotum dziękczynne za 50 lat małżeństwa)

HISTORIE – jeśli znane są jakieś szczególne wydarzenia związane z krzyżem, lub kapliczką, szczególnie cenne będę wspomnienia babci czy dziadka.

INNE UWAGI – swoje własne

ZDJĘCIA – trzeba zrobić kilka zdjęć (max 10), z różnych ujęć, także zdjęcie napisu, jeśli jest. Mile widziane będzie także zdjęcie autorów (może bez maseczki) na tle kapliczki.

PODPIS – kto opracował, na podstawie czyich opowiadań

Tak zebrane informacje zostaną umieszczone na naszej stronie internetowej.

Z góry dziękuję za podjęty trud.

Życzę Szczęść Boże!

—————————————————————————–

Katecheza 5

Jezus uczy mnie zaufania.

Obejrzyj następujący film:

Gesù_confido_in_te

Odpowiedz na pytania:

Jak miała na imię dziewczynka, która chciała wstąpić do zakonu?

Dlaczego Pan Jezus płakał, gdy ukazał się zakonnicy?

Co Jezus nakazuje uczynić siostrze Faustynie?

Kto był spowiednikiem siostry Faustyny?

Jakie Święto ustala Pan Jezus w I niedzielę po Wielkanocy?

Jakiej modlitwy nauczyła nas siostra Faustyna?

Następnie wykonaj zadania w ćwiczeniach z katechezy nr 51 korzystając z katechizmu.

Posłuchaj piosenki:

Możesz oczywiście pokolorować obrazek:

Jezus Miłosierny - Jezu ufam Tobie

Następnie pomódl się słowami:

Ojcze nasz, któryś jest w niebie święć się imię Twoje; przyjdź królestwo Twoje; bądź wola Twoja jako w niebie tak i na ziemi; chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj; i odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom; i nie wódź nas na pokuszenie; ale nas zbaw od złego. Amen.

……………………………………………………………….

Katecheza 4

WIELKIE DNI NASZEJ WIARY

Wielki Czwartek- ustanowienie Eucharystii

Wielki Piątek- śmierć Pana Jezusa na krzyżu

Obejrzyj następujący film:

Odpowiedz na pytania:

Kto i za ile zdradził Pana Jesusa?
Kto zaprze się trzykrotnie Pana Jezusa?
Co uczniowie czynili podczas modlitwy Jezusa?
Kto skazał Pana Jezusa na śmierć?
Czym poili Pana Jezusa wiszącego na krzyżu?

 

Następnie wykonaj zadania w ćwiczeniach z katechezy nr 39 i 40 korzystając z katechizmu.

Następnie pomódl się słowami:

Przychodzę do Ciebie, Panie, na początku Wielkiego Tygodnia. Chcę myśleć o tym, że odkupiłeś mnie za cenę swojej krwi i śmierci, abym mógł być wolnym dzieckiem i Boga mego nazywać Ojcem. Wiem, że jestem wolny, tylko nie wszystko mi wypada, gdy Ty, Panie, za mnie dźwigasz krzyż i na nim za mnie umierasz. Chcę być Szymonem z Cyreny, dobrą Weroniką. Nie chcę płakać, ale wziąć swój krzyż na każdy dzień i iść za Tobą. Ty mi przypomnisz, że ciało moje jest z ziemi i do ziemi wróci, ale ja noszę w sobie Twoje święte życie. Jestem Twoim dzieckiem, więc wrócę do Ciebie. Wiem, że muszę przejść drogę krzyżową, z Tobą być ukrzyżowanym, ale daj mi wielką nadzieję, że z Tobą też zmartwychwstanę. Panie, gdy Ty cierpisz i umierasz, nie umiałbym tańczyć i być hałaśliwym. Ja chcę przeżyć ten szczególny czas, chcę być lepszym. Więcej będę się modlił, krzyż Twój całował. Mocniej uwierzę, żeś moim Bogiem ukrzyżowanym i zmartwychwstałym. Amen

Któryś za nas cierpiał rany,

Jezu Chryste zmiłuj się nad nami. x 3

……………………………………………………

Katecheza 3

Wielkopostne rekolekcje dla dzieci

DROGA DO NIEBA

Archidiecezja, Radio FARA

Epidemia koronawirusa nie pozwala nam uczestniczyć jak co roku w różnych rekolekcjach. Stąd pomysł, aby na antenie naszego radia wygłosić rekolekcje dla dzieci. Dlatego zapraszamy wszystkie dzieci do włączenia się w rekolekcje, którym przyświeca hasło Droga do nieba. Będą to ok. 10 minutowe spotkania w których dzieci będą poznawać miejsca związane z Jarosławskim Opactwem oraz rozważać o własnej drodze do nieba. Rekolekcje poprowadzi ks. Robert Ryba.

Rekolekcje będą transmitowane
przez pięć kolejnych dni,

począwszy od poniedziałku 30 marca 2020 r.

w godzinach 9.00, 14.00 i 19.30

na kanale YouTube:

Radio FARA

na Facebook:

Radio FARA

oraz fara.tv
a także na antenie Radia FARA


Uwaga: W czasie rekolekcji przewidziana jest zabawa SMS,
której codziennym finałem będzie spotkanie na antenie radia Fara o godz.19.30

……………………………………………………………………………….

Katecheza 2

Niedziela Palmowa – Jezus moim Królem

Przeczytaj następująca historię i odpowiedz na poniższe pytania.

        Nazywam się Uparciuch i jestem najszczęśliwszym osłem na świecie. Naprawdę. Nie wierzycie? To posłuchajcie mojej opowieści:
Kiedy byłem małym oślątkiem moi rodzice często opowiadali mi o moim stryjecznym dziadku Stefanie i choć nigdy nie spotkałem go osobiście, to jednak zawsze marzyłem o tym, aby przeżyć coś takiego jak on.
         Dziadek Stefan wiódł zwyczajne ośle życie i niczym nie wyróżniał się od innych osłów w okolicy. Jednak pewnego razu do stajni, w której mieszkał przybyła pewna para: Maryja i Józef. Jeszcze tej samej nocy, której się zjawili na świat przyszło niezwykłe dziecko – Boży Syn. Dziadek Stefan miał niesamowite szczęście, gdyż jako jeden z nielicznych był świadkiem tych wydarzeń. Wiele rzeczy zdarzyło się potem, jednak największą sławę dziadek Stefan zyskał, kiedy na jego grzbiecie, Maryja, wraz z maleńkim Jezusem uciekli do samego Egiptu. O tym jak trudna była to wyprawa i jak dzielnie dziadek Stefan się podczas niej sprawował, krążą wśród zwierząt niezliczone opowieści. Jedno jest pewne: dziadek Stefan, jest i zawsze będzie dla mnie największym z bohaterów.
Mimo, że miałem wspaniały wzór do naśladowania, mimo, że wykazywałem wiele chęci do tego, aby uczynić coś równie doniosłego jak dziadek Stefan, nigdy nie miałem ku temu sposobności. Moi rodzice zamieszkali nieopodal Jerozolimy, a ja całe życie spędziłem w tej samej zagrodzie, w której przyszedłem na świat. Moje życie było nudne i monotonne. Każdy dzień wyglądał tak samo: wstawałem rano, zjadałem trochę siana, potem zjawiał się mój właściciel, wyprowadzał ze stajni, i przywiązywał do pnia, nieopodal obok poidła, abym mógł się napić i poskubać odrobinę trawy. Pozostawałem tam niemal do wieczora, a na noc znów odprowadzano mnie do stajni. Niezbyt ekscytujące, to życie, prawda?
Jedyne pocieszenie było takie, że nigdy nie musiałem ciężko pracować: nie dźwigałem żadnych ciężarów, ani nawet nie woziłem żadnych ludzi. Ot, tylko stałem przywiązany do pieńka i skubałem trawę. Myślałem już, że tak będzie wyglądał każdy mój dzień, że nic ciekawego mi się już nie przydarzy. I wtedy w naszej zagrodzie pojawili się dwaj nieznajomi.
Bez najmniejszego skrępowania podeszli do mnie i zaczęli odwiązywać mój sznur od pieńka. „Co się dzieje?” – zastanawiałem się. – „Chyba chcą mnie ukraść!” – I zacząłem ryczeć najgłośniej jak potrafiłem. Słysząc to mój właściciel wyszedł z domu i zapytał nieznajomych:
– Czemu odwiązujecie oślę?
– Pan go potrzebuje. – odpowiedzieli i to wystarczyło. Ku memu zdziwieniu, mój właściciel więcej się nie odezwał. Pozwolił, aby dwaj nieznajomi zabrali mnie ze sobą.
Szliśmy jakiś czas. Trochę się bałem. Nigdy nie opuszczałem zagrody i każdy krok, był krokiem w nieznane. W głębi serca radowałem się jednak, gdyż miałem przeczucie, że dzieje się coś, co na zawsze odmieni moje życie.
Wkrótce dotarliśmy do miejsca, w którym zebrało się całe mnóstwo ludzi. Wszyscy gromadzili się, aby słuchać jakiegoś człowieka, jakiegoś proroka. Próbowałem dojrzeć jego postać, lecz byłem zbyt daleko.
Następnego dnia o świcie. Ujrzałem mężczyznę w długiej szacie, którego miałem wieźć do Jerozolimy. Gdy tylko go ujrzałem coś poruszyło się w mym sercu. Nie wiem skąd, ale od razu wiedziałem, kim jest ten człowiek. Chwilę później moje przeczucia zostały potwierdzone, gdy jeden z uczniów nazwał tego człowieka Jezusem. To był ten sam Jezus, którego na swym grzbiecie wiózł do Egiptu dziadek Stefan! To był Syn Boży! A teraz ja, Uparciuch (zwykły osioł), mam go zawieźć do Jerozolimy. Hurraa!
Byłem najszczęśliwszym osłem pod słońcem i chociaż nazywam się Uparciuch, nie miałem zamiaru się opierać. Z wielkim entuzjazmem i zapałem szedłem przed siebie, wioząc na grzbiecie samego Jezusa. Już samo to było dla mnie spełnieniem największych życiowych marzeń. Jednak to co wydarzyło się potem przeszło moje najśmielsze oczekiwania. Kiedy zbliżaliśmy się do Jerozolimy, na spotkanie Jezusowi, wyszedł cały tłum ludzi. Jedni kładli na ziemi przed nami swe płaszcze, inni witali go kładąc na drodze świeżo ścięte gałązki palmowe. Wszyscy wiwatowali na jego cześć i witali jako króla. Byłem pełen dumy, że mogłem spotkać Jezusa i wieźć go na swoim grzbiecie. Nareszcie udało mi się zrobić coś równie wspaniałego, jak dziadek Stefan. Ja zwykły osioł Uparciuch znalazłem się w centrum uwagi, miałem możliwość wwieźć do Jerozolimy Króla Królów, przyszłego Zbawiciela. Ja zwykły osioł Uparciuch, stałem się najszczęśliwszym osłem na Ziemi.

Kogo chciał naśladować Uparciuch?

Czym zaimponował dziadek Uparciuchowi?

Jak wyglądał dzień Uparciucha?

Kogo miał wieść na swoim grzbiecie?

Co czynili ludzie podczas wjazdu do Jerozolimy?

W jaki sposób ja mogę świętować Niedzielę Palmową?

Pokoloruj obrazek:

np

………………………………………………………………………………….

Katecheza 1

Powołanie Mojżesza

Obejrzyj film o Mojżesz: https://www.youtube.com/watch?v=n4DZHfA93w0

Odpowiedz na pytania.

W jakich okolicznościach rodzi się Mojżesz?

Kto uratował Mojżesz?

Dlaczego Mojżesz musi uciekać z Egiptu?

Kiedy i gdzie dochodzi do spotkania Mojżesza z Panem Bogiem?

Jakie zadanie daje Pan Bóg Mojżeszowi?

Możesz przysłać odpowiedzi na mojego maila:

krzyfilip@wp.pl

Zadanie:

Znajdź różnice (25)między obrazkami i je zaznacz.

Obraz można skopiować i wydrukować.

mz

Chrzest
Spowiedź
I Komunia
Msza Święta
Bierzmowanie
Małżeństwo
Namaszczenie
Pogrzeb